söndag 1 maj 2011

know learn getting

Dagens ridning gick skitbra! Skönt att få tillbaka känslan efter den dåliga tävlingshelgen:) Pherrari var skit taggad och stod och studsade med mig på plan. haha:) Jag red övningen vi gjorde på camilla träningen i skritt.
ÖVNING i skritt:
-Rid på spåret i skritt.
-Skänkelvikning ca. 4-5 m utåt.
-Volt mot spåret och sedan skänkelvikning ut på spåret igen.
-15 m volter i varje hörn och upprepa skänkelvikning m volt på varje långsida.

Sedan joggade jag igång han i låg form på små volter varvat med ökningar på raka spår. Därefter red jag denna övning som jag lärde mig på näset:
ÖVNING i trav :
-ställ upp 4 koner så att de bildar ett litet fyrkantspår på ca: 15x15 eller större.
-Rid på ett fyrkantspår runt konerna.
-Vid varje kona, flytta bak inner skänkel och led med yttertygel utåt. Innertygel ska du trycka lite lätt mot manen.
-Vid varje sida ska du räta ut hästen och tänk på att göra halvhalt innan varje kona.
-Övningen aktiverar hästens bakbenen

Pherrari gick jäkligt fint och jag känner att jag fått kläm på det här med att "ge och ta". Han gick i väldigt fin form och trampade under sig och det var också målet.

ÖVNING i gallop:
- Ställ fram 2 sockerbitar och lägg sedan upp en bom på dem.
-Gallopera i sammlad gallop över cavaletti hindret från vänster varv, och landa i höger gallop så att du rider på en åtta-volt.
-Rid övningen tills hästen förstår att den ska hamna i rätt gallop.
-Tips: Knacka till lite extra med skänkeln och använd tydliga hjälper över hindret.
-Övningen kan verka enkel men den är väldigt nyttig och bra:)

Här var Pherrari jätte pigg o gla' och jag hoppade bara hindret några grr för att inte ta ut honom för mycket och just bara för att känna en bra känsla över hindret:)

Jätteskönt och framför allt kul att träna nu när det (äntligen) är vår!!!<3
Föresten red jag i mina nya tretorn stövlar(svart) idag! Jätteglad jag har ett par tränings stövlar nu då jag inte vill nöta ut mina ljus blå tretorn.

KRAMIZ / AmandaHopp

1 kommentar:

  1. Sv: Du skulle ju lätt kunna ha overallen på dej =P

    SvaraRadera

Tack för att du kommenterar då blir det roligare att blogga!:D<3