söndag 13 februari 2011

Träningsdagbok

12, 13 Februari:
Tränare: Pia Eriksson
LÖRDAG:
Detta gjorde vi: Vi tränade mest på ridningen och rytmen idag. Började med att trava på en 25 m volt där vi skulle öka på långsidorna och samla på kortsidan. Vid kortsidorna stod en sockerbit ca: 2 m innanför spåret. Där skulle vi forma hästen innanför sockerb. Sedan red vi lite olika bankombinationer med låga hinder för att fokusera på ridningen.

Så här skulle vi rida: Snabbt ställa om händerna i svängen och aktivera hästens bakben genom tempoväxlingar och sidorörelser. Viktigt att hästen har med sig bakbenen annar får den ingen kraft i språnget och gallopen.

Dagens tränar komentar: "Tänk er att hästen ska gå som på en tåg räls i svängarna. Samma tempo och med bakbena med sig."

Hur Pherrari kändes: Pigg och lite springig. Men det är kul att han är pigg:) Hoppade fint och det flöt på bra. Var väldigt nöjd med träningen faktsiskt. I från början kändes det väl lite knakligt men när pia tipsade om att jag skulle ha lite er fart i gallopen så gick det mycket bättre.
Slutsats: Pherrari hoppar bättre med mer fart och power i gallopen. Jag ska inte tänka så mycket mellan hindren. "Bara köra på":)

SÖNDAG:
 Detta gjorde vi: Började med att gallopera fram ordentligt och red en övning där vi skulle vända direkt vid C och sedan öka gallopen lite i lätt sits. Sedan sätta sig ner i sadeln och sammla hästen för attgallopera en så snäv volt tillbaka runt ett hinder som möjligt. Vi började sedan med att hoppa ett litet språng på en ått-volt. Efter det så hoppade vi lite olika små banor med typiska hinder så som oxrar, murar, räcke och vattenmatta. På slutet satte vi ihop banan till 8 språng.

Så här skulle vi rida: Tänka lite bakdelsvändning när vi vända kraftiga "u svängar". På ått-volten skulle vi rida med samma tempo som i svängarna och övriga banan.

Dagens tränar kommentar: "Blicken med hela tiden. Direkt när du hoppat ett hinder ska du ha blicken på nästa. Då får du känslan av att hindret sugs mot dig och du får mer tid att känna av hästens gallop!"

Pherrari kändes så här: Han var jätte duktig min pussgurka och hoppade allt:) Inte tittig på något och det kändes bra till på slutet då han blev väldigt trött och slarvade med hovarna. Men inte konstigt då han inte är klippt. I fredag försökte vi klippa honom men det gick INTE! Han var alldelens galen när han såg klippmaskinen. Har nog alldrig sett honom så stressad...Och han har verkligen nerverna utanpå. Det blev till och med stora märken i stallgolvet där han stod;) Eftersom han kravsade med hoven som en gaaalning;) Men träningen gick bra i överlag. Måste bara få honom klippt eftersom det förstör min mentala bit i hoppningen.
Annars en lärorik helg! <3

Utverdering med mina mål inför denna träning:
[X]- Knäna tätt intill sadeln över hindret.
[X]-Trampa ner hälarna.
[/]-Rida mer med sitsen.
[X]-Mindre energisk och ta det lungt! Träningen är ju trots till för att man ska lära sig:)
[X]- Krama tyglarna.
[/] -Vänta på hindret och avstämma med hästen 10 m innan och sedan handla efter det, om jag ska öka gallopen eller hålla igen honom lite.

Nästan alla mina må som jag hade har jag lyckats med och det känns ju faktiskt skönt:)

Mål tills nästa gång:
-Mer attityd mer "komigen jag klarar det!"
-Vänta, hindret springer inte iväg. Inte vara före honom i språnget.
-Inte tänka så mkt på hans gallop gör inget om han går i korsgallop. Hoppa ändå!
-träna på att rida med sätet.

Mitt tips: Allt går bara man tror på det tillräckligt nog!

/AmandaHopp & Pherrari

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du kommenterar då blir det roligare att blogga!:D<3