onsdag 6 april 2011

Träningsdagbok Onsdag 6 april

Tjo på er!
Idag efter skolan så hämtade Mamma upp mig med Pherrari i transporten och vi åkte till ridskolan eftersom att jag skulle ha dressyr-träning för Camilla! Jag måste säga att träningen var jättekul och det kändes kanon helt enkelt. Lärde mig massor om hur jag skulle hantera pherrari när han blir lite dragig och vill sträva emot. Han gick riktigt fint och sökte sig fint neråt. Det är så härligt de där sekunderna då man verkligen känner sig ett med hästen och att steget blir fjädrande lätt, det blir ungefär som att sitta på en studsboll fast liksom harmoniskt och med rytm. Dessutom lärde jag mig något nytt idag och det var att när en häst andas/flåsar på ett visst sätt så betyder det att den jobbar på rätt sätt och Pherrari gjorde faktiskt det flåset idag!;)

Här är de tipsen Camilla sa till mig:
-Blunda några steg och lyssna på hästens steg och känna rytmen genom hela hästen och dig själv.
-Sitt ner sadeln och väg 110 kg!!
-Ta, mjukna, ta mjukna. Så fort Pherrari gjorde rätt skulle jag lätta på inner tygel och självklart komma ihåg att berömma genom en klapp eller ett "bra killen!".
-Tänka att hästen går på som en räls eller är inom en viss "tavelram" hela tiden, även när hästen går på ett böjt spår eller du ska svänga upp tex. mot ett hinder. 
-Min ytterhand vill gärna fara upp och då måste jag tänka på att lägga tillbaka den där den ska vara, vid bogen tätt intill sadeln. Vara sträckt hela tiden så att inte bogen faller ut.
-Innertygeln ska vara en slags gummiband mellan hästens mun och hästens tygel. Tänk dig att tygeln är som en seg kolaband.
-Använda sig av minimala hjälper och att vara tydlig med det man vill. Alltså inte bara styra hästen utan VILJA göra tex. en skänkelvikning och TÄNKA det samtidigt.

Det tyckte hon var bra med träningen:
-Bra att lyssna och ta till sig, ändra på sig.
-En bra sits och rider bra med sätet.(detta tar jag till mig xtra mkt eftersom jag har haft lite problem det förut och jobbat mkt på det sista tiden).
-Bra känsla i gallopen spec. vänster.

Känns riktigt bra nu tills på lörd-sönd dä det är pia-träning!
Ska fortsätta jobba på dressyren nu och om jag kämpar riktigt riktigt riktig mycket så tror jag faktiskt att resultatet kommer bli väldigt bra ;)
Bild lånad ifrån google
KRAM / AmandaHopp

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du kommenterar då blir det roligare att blogga!:D<3