söndag 23 januari 2011

Pia Träning

Idag hade jag hoppträning för Pia!

Min träningsdagbok:

Vad jag har gjort under träningen: Vi började med att rida fram självständigt och sedan skritta på ett ruter spår. Vi skulle tänka på att få med bakbenen på hästen och flytta undan för inner skänkel. Så att bara bakdelen flyttas ca: 6 grr på spåret. Sedad travade vi över cavalleti bommar upphöjda varanat med sockerbitar. Hela tiden red vi utan stigbyglar. Efter det galloperade vi på volten och försökte få hästarna framför skänkeln-alltså att hästen i varje läge ska tänka framåt, även i halter och förhållningar likasom ökningar. Sedan trav hoppade vi en del hinder för att det är bra styrketräning för hästen. Den hoppar mer med kraft och styrka än med fart.
Vi hoppade sedan flera olika kombinationer av banor med Bla. trav hopp kombination och gallop kombination, plank och olika slags svängar. Där tränade vi på långa anridningar och korta anridningar samt att alltid ha hästen framme och kunna få stopp på den snabbt.
Avslutade med en bana i gallop.

Vad som kändes bra: Att jag lyssnade på pia's tips om att krama tygeln mer och inte vara för energisk i min hand. Då sammlades han otroligt fint i gallopen och fick med bakbenen bra.
Att han hoppade med bra styrka.  Att tränaren tyckte jag hade en fin ponny är alltid roligt att höra.

Vad jag behöver träna för att förbättra på:  Få Pherrari att lyssna bättre på halter och broms snabbare.
Träna på dressyr och markarbete mer för att få honom lydigare och för att det hjälper till mkt i hoppningen. Trampa ner hälarna. Få mer tyngd i min sits och rida med sätet mer. Inn med knäna tätt mot sadeln över hindret.


2 kommentarer:

  1. Vad roligt!:D Lät som det var en bra träning<3

    SvaraRadera
  2. Sv: Vad härligt=P Visst känns det som att tävlingarna snart är här, nu när träningarna har börjat;)<3hahah jag ska vara med på timrå # du har frågat det typ 2 gånger förut men det gör inget! =D<3

    SvaraRadera

Tack för att du kommenterar då blir det roligare att blogga!:D<3