måndag 3 januari 2011

Dagens ridning:)

Hej hopp:)

Igår var jag på ridskolan med Pherrari för första gången i år;) Nya tag;)!
Jag tog det ganska lugnt eftersom att jag nyss har börjat träna med honom men vi satte upp ett litet hinder och 5 cavaletti bommar. Först red jag fram och sedan kom jag i galopp över bommarna. Det ska vara ca:3 m i mellan bommarna för större ponnysar och det passade bra för p också:) När jag galloperat över bommarna i båda varv och fått en bra rytmen så hoppade jag fram på hindret. Pherrari tyckte det var så kul att hoppa igen...vi har inte hoppat på ca: 6 v. Sedan så galloperade jag över bommarna, svängde direkt till höger och sedan hoppa diagonalt över hindret. Efter hindret  sammla upp galoppen direkt och gallopera en liten volt-tillbaka, hoppa över hindret och sedan ta bommarna i högervarv. halt någras meter efter bommarna, sedan fatta gallop direkt och hoppa över hindret som avslutning:) Hoppas ni förstår vad jag menar...blev kanske lite krångligt förklarat;S

Idag: Red jag ut på Pherrari på morgonen och sedan så travade jag ca:1 km efter vägen. Lite sidorörelser och skänkelvikningar längs vägen.


Att tänka på när du ska rida cavaletti och hoppa små hinder:

Cavaletti:

1. Gör alltid en halvhalt innan du ska över bommarna. En halvhalt är när man sitter till lite extra mycket i sadeln och hästen stannar upp lite i steget för att sammla upp sig och förbereda sig inför en övning.

2. Följ med hästen och hjälp den att komma så bra på bommarna som möjligt. Du kankse behöver hålla igen hästen eller om du har en lite mindre het häst behöver du kankse kicka till den lite mellan varje bom.

4. Det är bra att kolla av med hästen så den är lätt att stanna men ändå är framme vid skänkeln.

3. Cavaletti kanske låter lätt men det är faktiskt svårare än man tro. Ibland kan den enkla övningen ge bästa resultat.

Små hinder:

1. Det är inte höjden som avgör vad som gör dig till en duktig ryttare. Tänk istället på att rida lite extra noga och
komma rakt på hindret.

2. Låt inte hästen rusa mot hindret och hoppa det i värdens fart! Då får inte träningen någon effect på hästen.
Sammal istället ihop hästen och sitt emot i sadeln, mot hindret.

3. För att inte få hästen att hoppa av för tidigt så kan du tänka: "ett steg till".

Hoppas du får nytta av tipsen;)

Kram<3<3<3/ AmandaHopp

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du kommenterar då blir det roligare att blogga!:D<3